Zgodovina človeštva: neizmerna gmota vsega v vsem in ničesar v ničemer; dejstva in psevdodejstva, zapisana in nezapisana; fikcija, domišljija, nemogoča resnica; prevlada tega ali onega; zajemanje časa, ki ne obstaja; tukaj in zdaj, prej in nekje; neresnična zgodba, ki je mogoča po zaslugi merjenja časa in štetja nepreštevnega; nujno ne-zgodba.

 

Človeštvo: nadrealen zbir posameznih človeških živali; abstraktna (navidezna?) skupnost; humanizem, ki izključuje nečloveške in človeške živali; konstrukcija in destrukcija; vojna in mir; elektrika, stolpnica, semafor; zapor, vrtec, opera; norost, znanost, brezdomstvo; konglomerat vseh nas, zemeljskih bitij.

 

Uzgodoviniti pomeni nevtralizirati potenciale, depolitizirati, odtujiti spomin, odtegniti čutno, ga preoblikovati v faktično, arhivirati (knjižnica, internet, podatkovne baze, strežniki, algoritmi) in zbirokratizirati – zgodovinjenje preoblikuje čutno za tehnokratske potrebe.

 

Razlika med spominom in uzgodovinjenim spominom, razlika med načini in predmeti mišljenja. Tolmačiti (utrjevati kanon) in misliti (delirij pisave v Deleuzovi Kritiki in kliniki). Misliti v razmerah nemišljenja. Misliti skozi žival v sebi. Žival v tebi, ker si žival. Človek si, ker si uzgodovinjen, ne zato, ker ne hodiš na štirih. Človek si, ker letiš z letalom, ne s krili. Ljudje smo, ker znamo uporabljati telefon.

 

Človek, avtor atomske bombe, nekdo. Človek, avtor prosto dostopne neskončne energije za vse, Nikola Tesla. Človek, ki kolje krave v klavnici, nekdo. Človek, ki montira rezilno žico na meji, nekdo. Človek, ki prečka mejo čez žico, nekdo. Srna, ki umre na tej žici med poskusom prečkanja, nekdo.

 

Kaj je zapisano in kaj ni, kaj je prevedeno, kaj je pomembno in kaj manj pomembno? Zgodovina bojev je utvara; izborjeno, pridobljeno, uveljavljeno, izgubljeno, spet izborjeno itd. Emancipacija, revolucija in ljubezen niso (zgodovinske) kategorije. Revolucija se izmika, zgodovinarji jo nenehno lovijo in poskušajo fabularizirati, revolucija vznika, se performira in situacionira, aparatus jo zanika, estetizira; spreminjamo sebe v razpokah imperija, izven dosega biopolitične mašine (vprašanje ljubezni).

 

Čutiti je bilo, da se je ustvarjalna zasedba imela dobro med procesom nastajanja in izvedbo predstave 2020. Naloga je bila nedvomno zahtevna: poglobiti se v vizijo človeštva, pogledati nazaj in naprej, predelati preteklost – izmuzljivo snov – od prapoka do danes, vpeti samorefleksijo v to početje, izluščiti določene poudarke iz vprašanj evolucije, eksistence, umetne inteligence, dobrega življenja, in jih uprizoriti.

 

…………………

Po motivih besedil Yuvala Noaha Hararija: 2020. Koncept in režija: Ivica Buljan. Koprodukcija: SNG Drama Ljubljana, Mestno gledališče ljubljansko, Cankarjev dom. Cankarjev dom, Gallusova dvorana, predpremiera, 24. jan. 2020.

 

••• Prebrali ste del članka.
••• Prenos celotnega besedila (pdf): 3,00 € (plačilne kartice, paypal). Članek lahko naročite tudi po emailu info@performans.si, prispevek pa nakažete (podatke dobite v odgovoru). Hvala za prispevek.